Alla inlägg under juli 2007

Av Caroline - 31 juli 2007 23:03



Har egentligen inget nytt att berätta idag. Min älskade Bums är fortfarande bäst i världen och han intar mitt hjärta mer och mer.


Idag red vi en lång och härlig tur tillsammans med Toffe&Anne. Toffe tyckte att det var lite otäckt med lera och vattendrag, men B traskade på med öronen framåt. Sen kom vi till ett öppet fält där vi tog en helt underbar galopp. Solen sken och allt var bara helt perfekt. Ibland slår det mig verkligen hur jäkla lyckligt lottad jag är som har förmånen att kunna ha en egen häst.


Mm... efter allt skit i mitt liv så har jag äntligen kommit till ro. Att en häst kan göra så gott för själen!



Av Caroline - 30 juli 2007 20:46



Idag hade jag som sagt tänkt att B och jag skulle ut på en stilla skrittritt i skogen. Detta hade jag visst glömt att konferera med Bums... Han hade så mycket spring i benen! Att vi red ut med Grani och Toffe gjorde ju i och för sig inte ritten lugnare... Men Bums kändes så bra och pigg att jag inte tyckte det gjorde något att han travade.


En härlig dag tillsammans med vänner och världen bästa häst, Cheer Man!

Av Caroline - 29 juli 2007 20:33



Idag var det dags att sätta igång Bums igen! Visserligen går han fortfarande på Metacam men med tanke på hur pigg han är igen så tror jag att han mår bäst av att få röra lite på sig.


Vi longerade 10-15 minuter och i början av häger varv så tyckte jag att han haltade på höger bak under traven. Men när jag hade travat honom i vänster varv en gång och testade höger igen så såg jag inget. Jag tror att Bums är en sådan häst som är lite stel och att han behöver värmas upp en stund innan hans kropp kan löpa på riktigt.


Han är lite svår att longera till så vida att han är svår att stanna. Att sakta av eller att sakta in är inga problem utan det är när jag vill att han ska stanna och stå still som kruxet börjar. Ska ta hjälp av någon som kan det där så löser det sig nog.


Och jag blir så lätt yr av att longera... :)


Hur som helst så känns det otroligt skönt att kunna jobba honom igen.  I morgon ska vi ut och skritta en sväng tänkte jag!


Min underbare Bums!


Av Caroline - 27 juli 2007 15:16



Min älskade Bums är äntligen bra igen efter den allvarliga foderstrupsförstoppningen! Det blev en dramatisk skillnad efter att sista klumpen åkt ner i magen. På en timme gick han från halvdöd till fullt frisk! Han fick dock stå inne hela dagen i går samt i natt, vilket B inte riktigt förstod varför! Ja si hästar... I morse släppte jag iaf ut honom till de andra hästarna och de kom galopperandes till mötes. Det syntes att de saknat honom, och han dem. Sen sprang han runt i hagen med de andra i släptåg. Han spände och sträckte så vackert att jag blev överfull av stolthet! Och lättnad...


Min älskade lilla pålle, våga aldrig skrämma mig så igen!



Av Caroline - 26 juli 2007 16:27



Fy fan vilket jävla dygn det varit! Jag orkar inte ens att försöka berätta vad som hänt. De flesta av er vet nog ändå.


Bums är iaf äntligen bättre och det verkar som om allt går vägen, vilket jag inte trodde i går vid den här tiden. Då trodde jag inte ens att jag skulle ha en häst kvar idag.


Usch, ibland är det bara ångest och skräck över att vara hästägare....


Puss till alla som hjälp och stöttat mig!

Av Caroline - 24 juli 2007 17:11



Då min älskade häst inte har någon större koll på sina fossingar så åkte en av framskorna av här om dagen. Bara att slå dit, kan tyckas. Nja, vill jag mena. Det är högsommar vilket innebär semstrar eller annalkandes semestrar så jag fick ringa runt ett bra tag. Calle var halvvägs upp till Hälsningland och kunde av naturliga skäl inte hjälpa mig... Nettan gav mig ett numemr till hovslagar-Micke, men denna hade inte tid men gav mig ett nummer till hovslagar-Reine. Och där fick jag äntligen napp :)


Så i dag kom hovslagar-Reine ut. En timme innan avtalad tid! Jag har aldrig varit med om en hovslagare som kommer i tid, än mindre en som ringer och frågar om det är okej att han kommer en timme tidigare! I mitt stilla sinna undrar jag nu... kan grisar flyga?


Käre Bums visade en ny sida av sig som jag inte sett tidigare. I och för sig så har jag bara haft honom i tre veckor, men ändå... Jag berättade för hovis att min häst minsann är en av de snälaste och aaaaaldrig gör något bus. Framhovarna gick utan problem. Men sen... Oj, vad vänsterbak var jobbig! För att inte tala om höger bak! Jisses, han vägrade stå stilla längre än 10 sekunder! Men jag tror inte att det var av jäkelskap utan pga alla äckliga flygfän samt att en av hästarna som stod inne i stallet var helt galen och bara gnäggade och levde om. Hovis-Reine trodde att det berodde på det med eftersom de första två hovarna gick så bra. Bums gav tillsist med sig då både jag och Ragnvald stog och kliade honom medan hovis skodde klart. Inte lätt att vara häst ibland!





Av Caroline - 22 juli 2007 19:30



Min fd kursare Anna skulle egentligen ha hjälp till med Bums men under mitt hästletande hann hon hitta en annan häst :(

Men hennes Donetta är en superfin häst så jag är enbart glad för hennes skull! Och jag har ju tänkt att ha kvar B ett tag så Anna hinner nog hjälpa mig med :)


I vilket fall som helst så följde Anna med till stallet i dag för att hälsa på världens finaste häst, Cheer Man. Självklart charmade han även henne, även om han mest stod och hängde då det var så varmt.


På väg tillbaka till hagen fick Anna lov att stanna med jämna mellanrum då B ansåg att han ville ta ett par tuggor av det goda gräset då och då! Som bilderna visar...


Den tredje bilden är på Annas medryttarhäst Donetta. En vacker nordsvensk med stort hjärta (och mage...) Men har man varit körhäst och haft flera föl så är det inte så konstigt att (rid-)formen inte är den bästa! Söt som socker är hon i allafall!


Av Caroline - 20 juli 2007 16:09



Idag hade vi en helt underbar tur ute i skogarna tillsammans med Poseidon och Toffe! Vi red i nära två timmar och Bums visade sig verkligen från sin bästa sida. I och för sig så har jag inte sett något dålig sida hos honom än... Hela ridturen var som en stor egotripp då både Anne och Anna hela tiden sa hur fin och snäll B var. Och jag håller med! Vi red en helt ny väg men han gick fram överallt. Med spetsade öron brakade han fram genom sumpmark och övergivna kalhyggen. Han lyssnade på mina hjälper och det syntes att han njöt av tillvaron.


Jag är så lycklig över min Bums. *kärlek*

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30 31
<<< Juli 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards