Alla inlägg under september 2007

Av Caroline - 30 september 2007 20:18


Idag var det dags! Det regnade och blåste hela jädra dagen men när det var dags för oss att rida så var det uppehåll och vindstilla!


Anna med sin arab och Johanna med sin fjording gjorde mig och Bums sällskap på banan. Jätteskönt att rida med andra så att inte all fokus ligger på en själv.


Ridläraren Fia var jättebra och förklarade noggrant och lättförstårligt samt varför man skulle göra vissa saker. Mycket bra! Är trött på att bara göra som folk säger bara för att de just säger det! Men så fort jag får en förklaring till varför jag ska sänka handen, flytta bak skänkeln eller liknande så känns det mycket bättre.


Både jag och Bums var duktiga! Jag var faktiskt bättre än vad jag trodde att jag skulle vara efter så många år utan att fått hjälp. Fia tyckte att jag hade en bra grundsits och att jag jobbade bra med min häst. *stolt som fan*

Vi lyckades till och med få till en ordentlig galopp runt en hel sväng!


 Min älskade Bums, du är bäst i världen!



Av Caroline - 25 september 2007 20:51


Jo vars, i dag under eftermiddagen vräkte regnet ner! Då jag redan i går hade bestämt mig för att låta B vila i dag så inbjöd de regntunga skyarna till ett besök på Hööks. Men fick jag fick snällt hålla mig till budgeten så det blev bara ett täcke och ett par välbehövliga ridhandskar. I morgon ska dock Anna och jag besöka några andra ridsportsaffärer så vi får se vad som komemr med därifrån :)


Igår tränade jag och Bums ordentligt och allt gick superbra! Han var lätt att få i form och han fortsatte in i tempo- och gångartsväxlingar. Iaf tills det var dags för galoppen.... Då fick jag kämpa som en idiot för att han inte skulle sticka! Jag morrade högt vill jag lova! Ska bli väldigt skönt att få rida lektion på söndag...

Av Caroline - 23 september 2007 18:45


I helgen var jag och min man hos familjen Persson. Denna familj består av några galna människor och ett gäng galna hästar och andra djur. Men det är ändock en mycket älskvärd familj som jag gärna skulle hälsa på oftare!


Vi tillbringade så klart större delen av tiden nere i stallet hos deras 10 travhästar. Eller iaf 9 1/2 då en av dem är en shettis och därför knappt kan räknas som en hel häst! :)


Travvärlden skiljer sig från ridvärlden så det är alltid intressant och lärorikt att få ta del av deras erfarenheter och kunskaper. Bland annat pratade vi en hel del om olika slags skor. Smala, lätta, dubbla, dubbade.... det finns ju hur många sorter som helst! Själv så känner jag till den klassiska ridhästskon...


HP körde hästen Ebba som är ett vackert och smäckert sto i sina bästa år. Hon förstod inte riktigt varför inte hon fick springa ut i hagen med de andra men efter ett par äpplen fann hon sig dock väl i situationen :)


Självfallet fanns jag på plats med kameran!



Av Caroline - 20 september 2007 16:57



Kom ut till stallet vid åtta i morse, hade skrivit upp mig på morgonfodring och utsläpp. Det är alltid så mysigt att vara först i stallet. Hästarna blir så glada för att man komemr och gnäggar glatt! (Ja, jag är medveten om att de gnäggar för att de ska få mat mer än att just jag kommer...)


Solen sken härligt och värmande så de fick äta höet i hagarna. Sen mockade jag åt B och Vital, städade foderkammaren, sadelkammaren och sopade hela stallet. Eftersom jag skulle möta Susanna vid klockan ett så var det ingen idé att åka hem igen så jag åkte hem till päronen som bara bor en bit bort. Där jag satte igång med att städa bilen. Molnen började hopa sig...


När jag tvättat klart och ätit en smörgås så var det bara en halvtimme kvar tills det var dags att åka tillbaka till stallet. Då kom regnet...


Men det var inte så kraftigt så hästarna blev inte jätteblöta utan torkade rätt snabbt. Och när det sedan var dags att ge sig av ut så hade det slutat helt. Vi red en härlig slinga i skogen och tog en snabb galopp där vi rejsade lite med varandra. Hur kul som helst! Tyvärr så trodde B att han skulle galoppera varje gång jag gjorde en tempoökning... Han till och med lättade på frambenen när han inte fick kuta i kapp Maggie! Jädra häst! Fick slita som ett djur för att få ner honom i lugn trav. Sedan skämdes han nog för han gick så fiiiint i form. Dumma lilla ponny... :)


Av Caroline - 19 september 2007 12:54


Stilla morgon. Fågelkvitter. Strålande sol. Mysig hästar. Livet kan tusan i mig inte bli bättre! Jag jagade upp min kompis Anna i ottan och drog med henne ut till stallet. Vi tog en härlig runda i skogen och hästarna var på sitt bästa humör, trots att jag lotsade in oss alla på fel väg ett par gånger. Inte lätt att hitta rätt bland alla små stigar som går överallt! Vi kom iaf ut på den rätta stigen tillsist :)


Anna nöjde sig dock inte med denna ridtur utan undrade om hon kunde få rida lite på banan också. Ja, sa jag, det är helt okej för min del. Men det är ju Bums du får övertala :) Men eftersom han är världens bästa häst så gick han snällt in i paddocken och gjorde sitt bästa.


Dagens bästa kommentar kom från Anna då hon menade att B var väldigt lyhörd för skänklar och vikthjälper: "Man behöver ju bara titta åt ett håll så svänger han!"


Ja, så är det om man har världens bästa Bums.


Av Caroline - 18 september 2007 12:50


Efter gårdagens ridtur bestämde jag mig i dag för att jag också minsann kan rida B lika bra som Helena. Så jag sadlade min kuse och gav mig ut. Det regnade friskt men det ska ju inte vara något hinder för en ryttare. På med regnjacka och ländtäcke så var vi redo.


Och jädrara vad bra det gick! Jag orkade arbeta med honom hela ridturen, om än inte i trav hela tiden. Han böjde sig fint och gick i lagom tempo, vilket han annars har lite svårt för då han gillar att springa fort. Jag gav honom dock fria tyglar och lät honom galoppera upp för en backe men samlade honom sedan utan problem. Det syntes på honom att han tycker om att arbeta för när han mot slutet fick långa tyglar och jag klappade om honom så såg han nöjd ut. Även jag var så klart nöjd, trots att jag blev skinnflådd på ringfingrarna av tyglarna och nedkyld av regnet så att jag nu snorar vilt. Men allt det är värt det då jag ser hur fin min häst är och hur roligt vi har tillsammans.


Av Caroline - 17 september 2007 21:10



Idag hade jag hand om Maggie igen. Hon är en mysig liten pålle även om jag ju så klart hellre rider Bumling. Men nu när jag hade en häst över så frågade jag Helena om hon ville följa med ut på en tur och då rida B. Det ville hon så vi tog en tur runt "Kulla", den klassiska ridrundan då man inte orkar rida nån annan stans. Helena satte igång att jobba med B direkt och sedan höll hon på varvet runt. I trav. Det var så roligt att se, hon är ju så jädra duktig på att rida så hon fick honom i form hela tiden. Hon gjorde öppna och stängda, skänkelvikningar och andra steg jag inte visste att B kunde! Hin berömde honom och tyckte att han var jättefin för att vara ett varmblod.

Jag hoppas att hon vill rida honom på banan så att jag kan få filma!


Även om det var roligt att se henne rida B så fick jag lite magknip. Jag har ju inte hälften av Helenas kunskap så hur ska jag kunna rida B rätt? Jag måste verkligen skärpa mig och komma i gång med vår träning på allvar. Inte bara motionsträning utan den verkliga dressyrträningen. Nästa vecka ska vi rida lektion för Fia och det är ju ett steg i rätt riktning!



Av Caroline - 10 september 2007 21:43



Min extremt upptagna vän Julia hittade äntligen en lucka i sitt schema och kunde följa med ut till stallet. Vi hade inte setts på jättelänge så det var hur kul som helst att få snattra och skvallra ett par timmar!


Efter en uteritt på dryga två timmar (i regn) dukade vi upp med te och sockerkaka inne i foderkammaren och snattrade lite mer :)


Julia, du är välkommen ut när helst du vill!

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards